#BanSurveillanceAdvertising

logo about bansurveillanceadvertising campaign
Kampanjlogotyp

Gå med i kampen för djärva reformer.

De stora reklamföretagens giftiga affärsmodeller undergräver demokratin.

Big Techs giftiga affärsmodell undergräver demokratin.

Sociala mediejättar tjänar enorma vinster genom att oändligt spåra och profilera oss, bestämma hur vi ska hålla oss fasta och sedan hyperinrikta oss med annonser. Dessa plattformar manipulerar varje användares informationsflöde – och ökar falskt och splittrande innehåll – för att maximera engagemanget, så att de kan visa oss fler annonser och lära oss mer om vårt beteende.
 
Big Tech tjänar miljarder på övervakningsreklam; samhället betalar priset.

Vi ber myndigheter på båda sidor av Atlanten att överväga att förbjuda övervakningsbaserad reklam.

Övervakningsekonomin presenteras ibland felaktigt som en avvägning, där konsumenter tillåter företag att spåra dem för att få tillgång till digitalt innehåll. Som en rapport från det norska konsumentrådet visar, vill en majoritet av konsumenterna inte bli spårade online. Men den kommersiella övervakningens utbredning gör att det är praktiskt taget omöjligt att undvika att bli spårad, profilerad och målinriktad. 

Utöver de tydliga integritetsfrågor som övervakningsbaserad reklam orsakar, ger systematisk kommersiell övervakning också upphov till och förvärrar en rad andra problematiska metoder. Som framgår av en rapport från det norska forbrukerrådet underlättar den övervakningsbaserade reklammodellen systemisk manipulation och diskriminering, utgör allvarliga nationella säkerhetsrisker, finansierar desinformation och bedrägerier, samtidigt som den undergräver konkurrensen och tar intäkter från innehållsskapare. Detta skadar konsumenter och företag och kan undergräva demokratins hörnstenar. 

Denna samordnade påverkan illustrerar den växande beslutsamheten hos konsumenter, organisationer kring digitala rättigheter, mänskliga rättigheter och andra grupper i det civila samhället att få ett slut på den utbredda affärsmodellen att spionera på allmänheten. 

Vill du vara en del av överklagandet?

Meddela Norska Konsumentföreningen om du eller din organisation vill vara en del av denna överklagan. Allt du behöver göra är att skicka ett e-postmeddelande till dem så sätter de upp dig på listan.

Läs mer på Norska Konsumentrådets hemsida: https://www.forbrukerradet.no/side/call-to-action-against-surveillance-based-advertising/

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2021/06/20210625-logoer.jpg