Datalagringsdirektivet

Öppna frågor om Datalagringdirektivet till din operatör

Vad loggas? Det tycks råda stor förvirring på området. Bästa sättet att ta reda på detta är att ringa och fråga kundtjänst. Man bör dock vara förberedd på att operatörens kundtjänst inte har full koll.

Nedanstående rör främst vanligt bredband. Det finns ytterligare intressanta frågor man kan ställa till sin operatör om man har VOIP(internettelefoni) eller mobiltjänster, tex mobiltelefon eller mobilt bredband.

Frågor man kan ställa till sin operatör:

  • Loggas ipadressens aktiviteter (källa och destination)?
  • Loggas även källport och destinationsport?
  • Loggas tid?
  • Loggas e-postadresserna i de mejl jag skickar och tar emot?
  • Loggas innehållet i epost-medelandet?
  • Kan man som kund få tillgång till det data som loggats? Om detta är möjligt, hur går den processen till?
  • Vad händer med loggarna när den obligatoriska lagringstiden gått ut?

Andra intressanta frågor man kan ställa till sin operatör är:

  • Vilka har tillgång till loggarna?
  • Vilken policy har operatören för tillgång till loggar?
  • Hur säkerställer operatören att ingen obehörig får tillgång till loggarna?
  • Vilken itsäkerhetspolicy tillämpar operatören för att skydda loggarna?
  • Om loggar säkerhetskopieras, vilka har tillgång till säkerhetskopiorna?
  • Hur skyddas säkerhetskopiorna från att administratörerna inte kan återställa loggar på annan plats och gå igenom dessa?

Undersidor